1. HOME
  2. 事業案内
  3. 指導法研究
  4. 英訳版:基礎的読解力指導法 用語解説

指導法研究

teaching-method

指導法研究

英訳版:基礎的読解力指導法 用語解説

『基礎的読解力指導法』を英語で解説した資料です。

1  Circle the phrase まるで囲む

(概略)
資料のタイトを赤鉛筆(または赤ペン)でまるで囲む。このことにより、資料の概略を意識しながら長い文を読むことができる。
Circle the titles of the article and the graphs with a red pencil or
a red pen. This helps students keep the outline in mind while reading
a long article.

2 Connect with a line 線で結ぶ

(概略)
まるで囲んだ資料のタイトル同士を線で結ぶ。このことにより、文章と資料を結びつけながら読み進めることができる
After that, draw a line connecting the circled titles. This enables
students to understand the relationship between the graphs and the
writing in the article while reading.

3 A line in the air エアーライン

(概略)
線で結びたいが、ページがまたいでいるために線で結べないことがある。その時の対応法である。
In the case that they can’t connect the title with a line because they
are on different pages, they can demonstrate that they are connected
using a line leading off the page.

4 Extra プラスアルファ

(概略)
ワーキングメモリーに配慮して作業を追加する。具体的には、
①記述式問題の題名を設問から探して丸で囲み、解答欄の上部に写される。
②条件の中から、解答を考える上で落としてはいけないキ-ワードを丸で囲ませる。
Add the following procedures while keeping in mind the students’
working memory capacity.

Have students find the title of the word problem, circle it and copy
it on the upper part of their answer sheet.
Have them circle the keywords that are necessary in order to answer
the questions.